torstai 6. tammikuuta 2011

[ 47 - Tavallista talvea ]

Sunnuntaina alko taas työvuorot, olihan mulla "huima" yksi vapaapäivä välissä. Toisaalta mä tykkään kun välillä vapaapäivät on tolleen hajallaan. En niin tarvii viikonloppuja, vaan tommosia nollauspäiviä.

Olin iltavuorossa sunnuntaista tiistaihin ja hyvin meni. Ekat illat kun olin oikeasti valmis oikeeseen aikaan. Yleensä hommat on hanskassa joko 10 minuuttia ennen työvuoron päättymistä tai samanverran sen jälkeen.

Illassa sai huomata että hokkikausi on tosiaan menossa, muutamia reikiä löytyi. Onneksi vaan ihan pintanaarmuja, jotka hoitui pelkällä perusputsaamisella. Mua muuten alko yks päivä mietityttää, että osaan pääni sisällä tunnistaa erilaisia haavoja ja yhdistää niihin sopivat toimenpiteet, mutta jos joku kysyisi miksi teen niin, en kyllä osaisi vastata. Oon vaan seurannut toisten esimerkkiä ja toimin itse sen mukaan. Ainoat jotka on ihan sanallisesti opetettu on kaksi asiaa: Aina steriilit välineet (sen tosin olisin jo itsekkin hoksannut..) ja jos on reikä, niin putsaukseen käytetään ruiskua. Oon oppinut todella paljon kun vertaa tämän hetkisiä taitojani esim vuosi sitten osaamiini, en sillon osannut pahemmin lukea hevosen elekieltä tai tiennyt mistään pulsseista tai ruumiinlämmöistä. Haavanhoidosta puhumattakaan. Vaikka kyllä mulla on vielä tosi pitkä matka edessä.

Tänään olin kasista-neljään vuorossa. Alotettiin päivä tarhaamalla hevoset ja sitten alettiin siivoomaan karsinoita ja talleja, niin ja hoitamaan kengittäjälle hevosia. Päivä oli tosi raskas ja mulla meinas jo puolenpäivän aikoihin loppua puhti kokonaan, mutta loppua kohden aloin vaan piristymään. Ihan hyvä niin. Kun oltiin saatu tallit siivottua (jaettiin heinät karsinoihin valmiiksi) otettiin hevoset sisälle ja lakastiin. Käytiin syömässä, jonka jälkeen jaettiin päiväkaurat hevosille. Siivoiltiin tallipihaa ja täytettiin tallien heinävarastoja. Pian olikin aika hakea illan tuntilistat, auttaa ratsastajia ekalle tunnille ja suunnata kohti kotia.

Ei nyt oo oikeen mitään suurta tapahtunut, huomenna alkaa taas torstaitunnit ja alan myös aina välillä käymään tiistaisin aamutunnilla. Sain eilen ongittua huomisen tunnin teeman ja kausi alkaa armottomalla rääkillä. Paljastan vasta huomenillalla mitä tehdään, tai tehtiin, joudun varmaan siihenkin taas piirtämään kuvia (ellei katsomonreunalle ilmesty kamerajengiä).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti